שתפו בפייסבוק!

שיתןף המאמר הנוכחי בפייסבוק

אבנר שטראוס חושב וכותב על הבלוז

הבלוז הוא מעיין בלתי נידלה, ארבעה וחצי עשורים אני עוסק בו, ז'אנר שבערך פעם ב- 10 שנים אני שב אליו במקביל ליצירה בתחומים אחרים, וחוזר אליו עם חומרים חדשים, טובנות (תובנות טובות), רעיונות ושמחה.

חלק ראשון למאמר!

(אבנר שטראוס השיק השנה אלבום כפול של בלוז בעברית ואנגלית -

 http://www.avnerstrauss.com/songs-albums/blues-haor-vganuz.html 

וגם חיבר מאמר ב-3 חלקים על זכרונותיו ותובנותיו על הבלוז לאחר כמה עשורים של נגינה ועשיה)

 

I הבלוז

הומור בבלוז

הבלוז שופע הומור והומור הוא חלק בלתי נפרד מהבלוז. הומור הוא כלי בבחינת מגן, המכסה על כאב. "צוחק רק כדי לא לבכות".

"I'm Laughin' just to keep from cryin'"

 

אמרה: "אתה נראה שמח / כלפי חוץ אך מה מאחור?"

אמרתי: "העיוור יושב בחושך / לאורחים הוא מדליק את האור"

 

בשירת הבלוז משתמשים בכל הכלים הספרותיים כמו בכל שירה אחרת, מטאפורות, חריזה, משקל וכיוצא בכך. ציטוטים של משפטיים תנ"כיים מופיעים בשירי בלוז, לעיתים מתומצתים בצורה קצרה.

 

ההבדל בין גוספל, ספיריטואלס ושירי עבודה לבלוז שמקורם באמריקה השחורה ששני הראשונים הם בעלי אופי דתי ונושאי תקווה ונחמה, בעוד שירי עבודה ובלוז הם בעלי אופי חילוני ונושאי כאב ויאוש גם אם יש בהם הומור וציניות. שלושת הראשונים הם שירת רבים והאחרון, הבלוז הוא שירת יחיד.

 

הבלוז בעיקרו 12 תיבות , אך יש גם 16 תיבות ו-8 תיבות צורות מקובלות פחות נפוצות. אותו בסיס מוזיקלי שמכתיב גם את מבנה הטקסט. בעברית רק השיר "בים לבן קבוצת שחורים קוטפת" תורגם משיר העבודה

"Pick a Bale of Cotton".

 

באלבום Way Down ו Humble Me  הם לא שירי בלוז בהגדרה הרגילה גם אם רוח הדברים לפעמים דומה, הם שירים מקוריים בסגנון הגוספל.

 

שירת הבלוז

בלוז הוא הצורה הפואטית הלירית החשובה ביותר שהתפתחה במאה ה 20 , מבחינת צורנית, מבנה משקל קצב ועקרונות חריזה. צורתו הפואטית של הבלוז היוותה את הבסיס ואבני היסוד למוזיקת הרוק, בכל עשור נוסף נדבך כמו שניתן לראות.

 

כל משוררי הרוק החשובים כגון בוב דילן , ליאונרד כהן שולטים בבסיס הפואטי של הבלוז על בוריו תרמו לו ונעזרו בו.

 

הבסיס הפואטי של הבלוז הוא בסיס טבעי בשפה האנגלית, שבלעדיו לא היתה נבנית תרבות הרוק וכנגזרת הפופ.

עם זאת, נותר הבסיס הפואטי של הבלוז במידה רבה זר לשפות אחרות במשך שנים רבות, בניגוד למשל לצורת הסוניטה שבה טרחו כל כך הרבה משוררים עד כי הפכה שגורה ומוכרת בשפות רבות.

 

צורה פואטית

בלוז הוא צורה פואטית שפחות התייחסו אליה מעין צורה פואטית פולקלוריסטית  שהחלה את דרכה

כזעקה ספונטנית. אדם שחור שב מן העבודה לאחר ששר /שירי עבודה שיתנו קצב לעבודת הצוות ,

, ולאחר שביום ראשון שר את שירי הדת הגוספלס בכנסיה. ולעת ערב עם צאת החמה והנשמה הוא שר את הבלוז
בלוז במקור הוא מוזיקה של ערב ראגה של לילה ( ראגה מונח מוזיקלי הודי ) , וחשוב יותר,
הבלוז הוא שיר של אדם בודד ויחיד, בניגוד לשירי הדת ושירי העבודה במסורת של המוזיקה השחורה  .

לכל עם יש את הבלוז שלו לפורטוגזים יש פאדו לספרדים פלמנקו נאמר סיגריאס או טרנטוס ליוונים את הרמבטיקו . ועוד לכושים יש בלוז , לשחורים... כי עדיין לי כושי היא מילה תקינה באופן אישי אבל לצבועים שחור יפה להם . מאז שחר נעורי עת גנבתי את תקליט הבלוז הראשון מחנות כי לא היה כסף וכי היו לא בנמצא , מהדורה צרפתית של ביג ביל ברונזי משנות החמישים זה היה בשנות השישים

נחרטו בי המילים כמו סימן מכווה על בקר אבל בלב .

לאט לאט גם למדתי מעט ולאט לאט התחלתי לשיר את הבפנים החוצה .

בלוז נכתב במקצב פנטאמטר  איאמבי , יאמבוס.

הנה שורות

I hate to see the evening when the sun go down

I hate to see the evening when the sun go down

It make me feel so lonsome Like I am on my last go round

מתוך סט. לואיס בלוז. וו.סי הנדי 1900

יש כאן שתי שורות של 10 הברות הדגש תמיד על ההברה השניה ביאמבי.

והן מתחרזות כאן החרוז 'חופשי' לבלוז יש מבנה כמו להייקו יפני .

המשותף הוא מבנה קצר מאוד של מספר שורות קצב והברות

אך הבלוז במשך השנים נהיה גמיש צורנית תוך שהוא שומר על יסודות ומרכיבים קבועים.

החזרה השירית על השורה הראשונה מאפיינת את הבלוז .

בלוז בניגוד לגוספלס ושירי העבודה ששרו בקבוצות שירת רבים היתה שירת יחיד

ואם היו לו שומעים היו מזדהים בקריאות או יה וכדומה, החזרה היתה להדגשה

וכדי לודא שהשומעים איתו ירדו לסוף דעתו ואז מגיעה שורת הסיכום או הפאנץ'

במדה ולא היו שומעים לעיתים השר הזמר מעודד את עצמו :-(  באו יה וכו'

מיליונים רבים של שיר בלוז במבנה זה נכתבו כאשר3  שורות כאלה נחשבות לבית וכמה בתים לעיתים שניים שלושה או יותר  יוצרים טקסט של בלוז שלם . בבלוז הבסיסי 2 תיבות שירה ושתי תיבות מענה בנגינה כאשר מדובר מדובר בנגן יחיד.

הבלוז שהחל כצורה ספונטנית מאולתרת של איש בודד המתנה לעצמו או לכמה חברים את צרותיו כדי לשעשע או לנחם אותם  הוא מנחם, בבחינת  צרת רבים חצי נחמה ( חצי קינה :) ] הפך במשך השנים לאמנות כתיבה בשנות החמישים של המאה העשרים נולד לבלוז תינוק וקראו לו רוק'נ'קרול הפואטיקה של הבלוז הפכה ליסודות של הפופ המערבי ושל הרוק כשכותבים כמו ווילי דיקסון הפכו למשוררי הבלוז ונושאי קולו.
אין ספק כי כצורה פואטית הבלוז הפך למבנה הפואטי החשוב ביותר במאה ה-20 כאשר הוא משמש מצע גידול לכתיבה של שירה מדוברת וחברתית מאמירות פשוטות עד מורכבות יותר ראה בוב דילן או שיר מתוחכם כמו מגדל השירים של ליאונרד כהן ראו בנספח 1 מילות השיר

מבנה הרמוני

לבלוז מעבר למבנה הפואטי יש גם מבנה הרמוני ומבנה מלודי (במבנה המלודי לא אעסוק הפעם) ומקצב 4 רבעים נתון המבנה ההרמוני מבוסס על שלושה אקורדים בסדר הבא I I I I IV IVI I V ןה ן ן בגאז המלך בתיבה 9 10 התחלך כבר בשלב מוקדם ב II ך V במקום V ל IV והוריאציות ההרמוניות הגיעו כבר בשלב מוקדם יחסית ראה בלוז יחסית מורכב כמו בלוז לאליס של צארלי פארקר. מאידך כל וריאציה אפשרית על הבלוז נוצרה כיוצא דופן וכמה יוצאי דופן הפכו לוריאציות מקובלות של בלוז ב 8 תיבות או ב 16 תיבות. "לא מלאך", "בלוז חצי אחוז" באלבום בלוז חצי אחוז  וכמובן הוריאציות שבאו במרכיב אחד למשל בבלוז המשתמש בהרמוניה מינורית כששאר המרכיבים הקבועים נשמרים

"I GOT TO LEARN THE TRUTH"

חשמלי גן עדן בלוז כמובן כל זה נאמר מתוך היבט אישי, התבוננות ניתוח וביצוע במשך שנים רבות ושלל סיגנונות ולא אכנס כאן לספר שלם שיכול הייתי לכתוב על הוריאציות בהרמוניה של בלוז ובפרט בג'אז .

 

השפעה על התרבות המערבית

אוסיף ואומר שנושא שירת היחיד האינדיבידואלית היתה לו השפעה מכרעת, על התרבות המערבית ואם אני צריך להבחין בין מוזיקה בריטית ואמריקאית
ניתן להבחין  שבעוד גיבורי המוזיקה של ארה"ב הם אינדיבידואלים כיוצרים כמו בוב דילן וגיבורי תרבות אחרים מעצבים את תרבותם של בני הנער כמכנה משותף רחב
באנגליה מירה גיבורי התרבות הם להקות של כמה יוצרים די אם אזכיר את הביטלס והרולינג סטונס, מתוך מאות .
עם מהפכת האינטרנט המוזיקה הפכה להיות הגורם מספר אחד לעיצוב נפשם של בני נער והמכנה התרבותי הרחב בעולם
בעוד להקות הפכו להיות "השאמאנים " המכשפים בהופעות ענק בפני השבט , הפך התוכן של יוצרים בודדים לסמן דרך עבורם.  .

קומץ אמרות להגדרת מה זה בלוז

The Blues ain't nothing but a low down dirty chill.

If you never had them, I sure do hope you never will.

 

The blues is the roots; everything else is the fruits. (Willie Dixon)

 

Blues is the ball and chain of every western musician.

Audiences like their blues singers to be miserable. (Janis Joplin)

 

Jailing the Blues: Put the Blues behind 12-bars,

doesn't necessarily makes the bird sound truer.

 

Jazz and Rock didn't come out of the blue, they came out of the Blues.

 

ואם לפעמים אני נשמע כאילו בלעתי נייר זכוכית, זה בגלל שהתנפצו לי כמה חלומות ורסיסים נתקעו לי בגרון.

בפסטיבל ניופורט 1964 לפני הופעה מאחורי הקלעים מיסיסיפי ג'ון הורט היה מוריד את החליפה המהודרת שלו, ולובש את חליפת המסכנים, האוברול של הפועלים. (נאמנות לתדמית השיווקית).

למה לא תיקנו לסון האוס את השיניים? היה מספיק כסף?

בלוז הוא דמעה אקוסטית.

כחול (בלוז) זה השחור של פעם.

 

12 תיבות הוא מדד לבלוז גם אם לא היחיד, הוא מחייב ליריקה במבנה פואטי, טקסטואלי וחריזה באופן המיוחד לשירת בלוז.

תתי סגנונות: בלוז אקוסטי, בלוז חשמלי, בלוז שיקגו,בלוז עירוני, בלוז כפרי, בלוז-סול,בלוז-רוק,בלוז-ג'אז, בוגי ווגי.

 

ובחלק הבא: על בלוז בישראל!

 

אינך רשאי לכתוב טוקבקים

באנר

הג'אם והמפגש הבא בעוד :

Get Adobe Flash player


נפגשים ב-17.02.2017
במייקס פלייס הרצליה

חדשות אחרונות

 

  • דניאל דוורסקי טריו זכו בקטגורית הלהקות באתגר הבלוז הישראלי ויסעו לייצג אותנו בממפיס!

  • עידן שניאור הוא הזוכה בקטגוריית סולו/דואו בה ייצג אותנו בממפיס בסוף ינואר!

 
  • בוקר טי ג׳ונס ולהקתו יופיעו בחודש ינואר בישראל! למידע וכרטיסים לחצו כאן

  • הצטרפו לעמותת הבלוז בישראל ועזרו לנו לקדם את הבלוז!



לוח הופעות

<< מרץ 17 >> 
 א'  ב'  ג'  ד'  ה'  ו'  ש' 
     2  3  4
  5  6  7  91011
121314161718
192021232425
262728293031 

 

העמותה היא שלוחה ישראלית רשמית של ארגון הבלוז העולמי

הקבוצה שלנו בפייסבוק

לחצו להצטרפות לעמותה!

התשלום מאובטח באמצעות PayPal Get your membership via PayPal
עזרו לנו לקדם את הבלוז בישראל! Join the IBS now!

הרשמה לניוזלטר עמותת הבלוז

Email address:

First Name:

Last Name:


הופעות קרובות