גיטרות בלוז מפורסמות – חלק ג’

בחלק א’ פגשנו את לוסיל, נמבר 1 ואת פרוסטי. בחלק ב’ פגשנו את לוסי ובלאקי.

והנה לפניכם חלק ג’ עם שני משוגעי גיטרה נודעים בתחום משוגעי הגיטרה. בבקשה:

בו דידלי – The Twang Machine

בו דידלי, אחד מאגדות הבלוז (והרוק נ רול), היה גם ממציא לא קטן והגיטרה שהמציא לעצמו הייתה, בעיקר, מרובעת.

The Twang Machine

מדובר בגיטרה של גרטש משנת 1958. בראיון לרדיו אוסטרלי בו סיפר שהרעיון לגיטרה נולד כשהוא קיפץ לו בהופעה ונפל עם גיבסון L-5 על המקום הכואב ביותר בגופו של גבר. הטוונג משין מתוכננת כך שאפשר לקפץ איתה בנוחות על הבמה, ואם כבר נופלים אז היא לא מבצעת פיצוח אברים חיוניים.

למרות המוני גיטרות שהיו לו, בו תמיד העדיף את זו והופיע איתה באלפי הופעות במהלך השנים. בתמונה למעלה הוא מופיע בשנת 2006, כשנתיים לפני מותו ועדיין עם הטוואנג משין שלו.

אגב, הייתה לו גם אחת כזו בשם בובוקאסטר  –

שזו סטרטוקסטר שהוא בנה עם מכונת תופים. לא מצאתי עוד הרבה מידע על הדבר ההזוי הזה…

בו דידלי נפטר בתחילת יוני 2008 והשאיר אחריו מורשת של הרבה יותר מגיטרה מרובעת. RIP!

בילי גיבונס (ZZ TOP) – מ-Miss Pearly Gates ועד לSpinning Fur

לפעמים נדמה שהמוזיקה אצל אגדת הבלוז הטקסנית הזו היא רק תירוץ בשביל לסחור בגיטרות מבוקר עד ערב. אין כמעט אומן שלא קיבל איזה גיטרה מבילי גיבונס או שהוא נתן לגיבונס אחת. הייתי גם אומר שלגיבונס יש קשיים לנגן על גיטרה שפויה, אלמלא הגיטרה הראשית שלו הייתה פשוט גיבסון לס פול שנת 58 – בלי שטיקים ובלי טריקים (כמעט). שמה בישראל (ובטקסס בעיקר) הוא גב’ פרלי גייטס ורפליקות שלה מיוצרות ונמכרות בהנאה על-ידי גיבסון.

אבל כאמור היו לו עוד הרבה גיטרות, ורובן מוזרות למראה. אולי המשעשעת והמוכרת מכולן (ביחד עם בן זוגה הבס) היא הפרווה המסתובבת (או הFUZZY FUR). האגדה מספרת שגיבונס התקשר למקים של דין גיטרס כשהוא שיכור מאפטר פרטי והודיע שיש לו צמר כבשים והוא רוצה שיכינו לו גיטרה מזה. התוצאה הייתה גיטרה וגיטרה בס על בסיס DEAN Z, רק, קצת שונה… כזו למעשה:

אז למי שמכיר זה ברור, אבל למי שלא – החלק של הפרווה ברור, והנה החלק המסתובב בקליפ של לגס, דקה 1:48:

אצל גיבונס זה לא נגמר לעולם אבל שוב נהיה מאוחר, ורציתי דווקא להכניס גם איזה רורי גלאגר למשל… לא נורא, נשמור מקום לחלק ד’!