דלתא בלוז

הסגנון הראשון שאכתוב עליו הוא באופן טבעי הבלוז של הדלתא – הבסיס והמקור.

קודם כל, מה זה בכלל הדלתא? הדלתא של המיסיסיפי היא האיזור הגיאוגרפי שממנו צמח הבלוז. מדובר באיזור עני במיוחד, שכמעט כולו מבוסס על חקלאות. בתחילה אורז וטבק, ועם התחלת עידן הכותנה, בתחילת המאה ה-19, הוצף האיזור בגידולי כותנה שבהם עבדו השחורים עבור אדוניהם הלבנים.

The Mississippi Delta
The Mississippi Delta





זו הדלתא במלוא הדרה – מויקסבורג מיסיסיפי בדרום ועד לממפיס טנסי בצפון. ממערב הנהר מיסיסיפי וממזרח הנהר יאזו (כמו הלהקה ההיא של אליסון מויט). חדי העין שביניכם, וגם אלה שלא, יבחינו בכביש 61 שיוצא מממפיס וחוצה את חלקה הצפוני של הדלתא. לא מצוין כביש 49 שיוצא מג’קסון וחוצה את חלקה הדרומי של הדלתא.

כאן צמח הבלוז מתוך הדיכוי והעוני, מתוך השרשראות הארוכות של אנשים קשורים בשלשלאות ועובדים עד מותם (“chaingang”) ובתור האתנחתא היחידה שהייתה לאנשים מהחיים הקשים שחיו.


Highway 61
Highway 61




הבלוז של הדלתא מנוגן (משנת 1920 בקירוב) כמעט לעולם רק בגיטרה אקוסטית (רגילה או מברזל, עם או בלי סלייד) ומפוחית, ומלווה בשירה באריטונית אופיינית. מילות השירים משקפות את התקופה ומהוות מבט ציני ומשועשע על החיים הקשים. למי שעוד לא הבין, הבלוז הוא לא מוזיקת דיכאון, הוא בעצם מוזיקה של “קחו את הבעסה בסבבה” – ואין כמו דלתא בלוז להמחיש את זה.

הדלתא בלוז הוא סגנון ולא סתם איזור גאוגרפי – בלוזיסטים רבים שלא נולדו וחיו בדלתא ניגנו בסגנון הזה באופן בלעדי.











כדי לשמוע קצת את הסגנון, הנה כמה מהגדולים:

Bukka White בבלוז לאברדין, מיסיסיפי:

מיסיסיפי פרד מקדואל, אחד מאומני הסלייד גיטר הטובים ביותר, בקלסיקת הבלוז GOOD MORNING LITTLE SCHOOL  ,GIRL שיר שאם היה מנגן היום היה נעצר בחשד לפדופיליה. אבל פעם הומור לא היה אסור על פי חוק.

ואי אפשר בלי רוברט ג’ונסון – כבר העליתי כמה קאברים שלו, אז הנה המקור לKIND HEARTED WOMAN BLUES:

טוב עוד אחד ודי: SON HOUSE, אחד החשובים שבחבורה. לא השיר הכי אופייני, לא לסגנון ולא לאומן, אבל לא התאפקתי. השיר הספיריטואלי הזה הוא ממש החיבור של הבלוז לשורשים הרוחניים שלו. JOHN THE REVELATOR.